uitnodiging inauguração 1.4.2016
Toen in de jaren 1840, onder de regering van António Bernardo Costa Cabral, de eerste pogingen werden ondernomen om een Portugees spoorwegnet aan te leggen was er van de '' Linha do Mondego '' nog geen sprake. Pas na de aanleg van de '' Linha da Beira Alta '' zou deze optie ter sprake komen.
In 1884 voltooide men de Linha da Beira Alta. Een tweede verbinding met Spanje was voltooid. Portugal hoorde er weer helemaal bij.
Ook de industriële revolutie was eindelijk ik Portugal aangekomen en de vraag naar staal groeide. Maar waar komt al dat staal vandaan? Vooral uit de regio's rond Albergia, Leiria, zelfs uit Charleroi.
Maar ook in Vale do Ferro, de naam zegt het zelf, was er van oudsher al een kleine ambachtelijke ijzerwinning. De Linha do Mondego met station in Vale do Ferro zou dus een belangrijke bijdrage leveren in de ontginning en de bevoorrading van het zo belangrijke staal voor de aanleg van de spoorlijnen, bruggen enz.
De economische ontwikkeling zou heel de regio, en in het bijzonder de Beiras in de twintigste eeuw loodsen en meer welvaart creëren voor de achtergebleven streek en de arme bevolking.
Toen men in Lisboa Vale do Ferro op de kaart zag staan, en de Linha da Beira in volle actie het gebied doorkruiste, zag men het voordeel van een extra Linha. De Linha do Mondego werd door slimme mensen in Lisboa uitgetekend en de '' ingenheiros'' kwamen ter plaatse de streek verkennen.
Men kwam tot de uiteindelijke route. In Carragal do Sal zou men het spoor opsplitsen, De aftakking van de Linha da Beira zou de nieuwe '' Linha do Mondego '' worden en zijn weg vervolgen via Oliveirinha en Oliveira do Conde. Ter hoogte van Fiais da Telha/Fiais da Beira zou de oversteek van de RIo Mondego met de aanleg van een prachtige brug worden bekroond. En zo zitten we nog op enkele kilometer van Vale do Ferro.
We schrijven 1.4.1916 de pedreiros leggen de laatste hand aan de bouw van het ''estacão Vale do Ferro en hakken nauwgezet het jaartal 1916 in de prachtige gevel.
Maar het spoor moet nog aangelegd worden. De jonge republiek wordt op dat moment echter geteisterd door een zware economische crisis en Duitsland verklaart in maart 1916 de oorlog aan Portugal. Door het voortdurende onzekere politieke klimaat zal uiteindelijk de ''Linda do Mondego '' niet worden gerealiseerd. Maar het station staat er nog en is enkele jaren geleden in gebruik genomen als gastenverblijf van galeria de arte Pátio Velho.
Precies 100 jaar later op 1 APRIL 2016 gaan we dat vieren.
Met een foto expositie/impressie over treinen maar voornamelijk over stations in Portugal en daarbuiten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten